پاسخ ها (1)
0
alirostami
پمپ بنزین الکتریکی:
نحوه کار پمپ بنزینهای برقی که با باز شدن سوئیچ کار میکنند را میتوان به طور خلاصه شبیه به یک مکنده دانست. با ارسال دستور از ECU و رله دوبل، بنزین توسط موتور الکتریکی داخل پمپ مکیده میشود و با گذر از اطراف سیمپیچ و روتور داخل مجموعه پمپ که با هم در نقش یک موتور الکتریکی هستند، آنها را خنک کرده و به سمت موتور ارسال میشود. مجموعه داخل پمپ در نقش یک موتور الکتریکی با داشتن یک توربین در انتهای خود، یک مکش منظم را ایجاد میکنند. از آنجایی که سیستم و شلنگها کاملا حالت خلأ دارند، این مکش منظم در مقایسه با قطر کم شلنگ بنزین خارج شده از باک، جریان پر فشار و مناسبی را برای موتور آماده میکند. این جریان پر فشار و منظم سوخت، یکی از مهمترین مزیتهای آنها به شمار میرود. ضمن اینکه جریان سوخت ارسالی همیشه بیش از حد نیاز موتور است که همین عامل باعث میشود انژکتورها و یا کاربراتور همیشه سوخت کافی برای تزریق به داخل موتور داشته باشند و اصطلاحا موتور کم نیاورد. سوخت اضافی نیز توسط مسیر بازگشت به داخل باک خودرو بازمیگردد. از دیگر مزیتهای بزرگ این پمپها در این است که کارکردشان اثری در گرم شدنشان ندارد، چراکه سوخت ارسالی با گذر از اطراف سیمپیچ درون آن، باعث سردشدن این قسمتها میشود. اما از طرفی به کارکرد بدون سوخت و یا نفوذ ناخالصی و کثیفی سوخت به داخل خود، حساستر هستند و همین عامل در کاهش عمر آنها اثر خواهد داشت.
نحوه کار پمپ بنزینهای برقی که با باز شدن سوئیچ کار میکنند را میتوان به طور خلاصه شبیه به یک مکنده دانست. با ارسال دستور از ECU و رله دوبل، بنزین توسط موتور الکتریکی داخل پمپ مکیده میشود و با گذر از اطراف سیمپیچ و روتور داخل مجموعه پمپ که با هم در نقش یک موتور الکتریکی هستند، آنها را خنک کرده و به سمت موتور ارسال میشود. مجموعه داخل پمپ در نقش یک موتور الکتریکی با داشتن یک توربین در انتهای خود، یک مکش منظم را ایجاد میکنند. از آنجایی که سیستم و شلنگها کاملا حالت خلأ دارند، این مکش منظم در مقایسه با قطر کم شلنگ بنزین خارج شده از باک، جریان پر فشار و مناسبی را برای موتور آماده میکند. این جریان پر فشار و منظم سوخت، یکی از مهمترین مزیتهای آنها به شمار میرود. ضمن اینکه جریان سوخت ارسالی همیشه بیش از حد نیاز موتور است که همین عامل باعث میشود انژکتورها و یا کاربراتور همیشه سوخت کافی برای تزریق به داخل موتور داشته باشند و اصطلاحا موتور کم نیاورد. سوخت اضافی نیز توسط مسیر بازگشت به داخل باک خودرو بازمیگردد. از دیگر مزیتهای بزرگ این پمپها در این است که کارکردشان اثری در گرم شدنشان ندارد، چراکه سوخت ارسالی با گذر از اطراف سیمپیچ درون آن، باعث سردشدن این قسمتها میشود. اما از طرفی به کارکرد بدون سوخت و یا نفوذ ناخالصی و کثیفی سوخت به داخل خود، حساستر هستند و همین عامل در کاهش عمر آنها اثر خواهد داشت.
پمپ بنزین مکانیکی:
اما در نقطه مقابل این پمپها، نمونههای مکانیکی قرار دارند. این پمپ بنزینها هیچ شباهت ظاهری با مدلهای برقی ندارند و در کنار پیشرانه و نزدیک به میل سوپاپ نصب میشوند. از این پمپها اهرمی بیرون زده که به نام شیطانک شناخته میشود. شیطانک توسط میل سوپاپ تحریک شده و به حرکت درمیآید. درست شبیه به بادامکهایی که روی میل سوپاپ قرار دارند، بادامکی نیز برای ضربهزدن به شیطانک قرار گرفته است. با هر ضربهای که به شیطانک وارد میشود، شیطانک بالا و پایین میرود و درست شبیه به یک تلمبه عمل میکند. درون این نوع پمپ بنزینها قطعات بسیار دیگری نظیر دیافراگم وجود دارد که با شیطانک در ارتباط است.
وقتی سر شیطانک به بالا میرود، انتهای آن پایین آمده و دیافراگم را به پایین میکشد. خلأ ایجاد شده در محفظه پمپ بنزین، باعث مکش و ورود بنزین به داخل پمپ میشود. این بنزین از یک سوپاپ یکطرفه که فقط اجازه ورود بنزین به پمپ را میدهد، داخل پمپ میشود. زیر دیافراگم یک فنر قوی تعبیه شده است که وظیفه آن برگرداندن دیافراگم به محل اول و همچنین پایین آوردن سر شیطانک است. با این اتفاق، بنزین وارد شده به پمپ، از سوپاپ دیگری که برعکس سوپاپ اول عمل میکند و فقط اجازه خروج بنزین را میدهد، از پمپ به سمت پیشرانه، ارسال میشود.
این عمل با هر بار چرخش میل سوپاپ تکرار میشود تا همیشه بنزین کافی برای سوخت و ساز در دسترس باشد. همچنین چون همیشه پمپ بنزین در حال ارسال سوخت به سمت پیشرانه است، با قرار دادن یک صافی مخصوص، بنزین زیادی ارسال شده به کاربراتور، به سمت باک برمیگردد.
اما در نقطه مقابل این پمپها، نمونههای مکانیکی قرار دارند. این پمپ بنزینها هیچ شباهت ظاهری با مدلهای برقی ندارند و در کنار پیشرانه و نزدیک به میل سوپاپ نصب میشوند. از این پمپها اهرمی بیرون زده که به نام شیطانک شناخته میشود. شیطانک توسط میل سوپاپ تحریک شده و به حرکت درمیآید. درست شبیه به بادامکهایی که روی میل سوپاپ قرار دارند، بادامکی نیز برای ضربهزدن به شیطانک قرار گرفته است. با هر ضربهای که به شیطانک وارد میشود، شیطانک بالا و پایین میرود و درست شبیه به یک تلمبه عمل میکند. درون این نوع پمپ بنزینها قطعات بسیار دیگری نظیر دیافراگم وجود دارد که با شیطانک در ارتباط است.
وقتی سر شیطانک به بالا میرود، انتهای آن پایین آمده و دیافراگم را به پایین میکشد. خلأ ایجاد شده در محفظه پمپ بنزین، باعث مکش و ورود بنزین به داخل پمپ میشود. این بنزین از یک سوپاپ یکطرفه که فقط اجازه ورود بنزین به پمپ را میدهد، داخل پمپ میشود. زیر دیافراگم یک فنر قوی تعبیه شده است که وظیفه آن برگرداندن دیافراگم به محل اول و همچنین پایین آوردن سر شیطانک است. با این اتفاق، بنزین وارد شده به پمپ، از سوپاپ دیگری که برعکس سوپاپ اول عمل میکند و فقط اجازه خروج بنزین را میدهد، از پمپ به سمت پیشرانه، ارسال میشود.
این عمل با هر بار چرخش میل سوپاپ تکرار میشود تا همیشه بنزین کافی برای سوخت و ساز در دسترس باشد. همچنین چون همیشه پمپ بنزین در حال ارسال سوخت به سمت پیشرانه است، با قرار دادن یک صافی مخصوص، بنزین زیادی ارسال شده به کاربراتور، به سمت باک برمیگردد.
پاسخ به سوال